Még mielőtt valaki megkérdezné, nem, nem a Tesláról van szó, de még csak nem is a Puliról. Elektromos autók az 1900-as évek eleje óta léteznek, sőt, az 1920-as években meglepően népszerűek voltak.
A Baker autógyár 1899-ben kezdte meg elektromos autóinak gyártását. A T-modell idejében, amikor még kézzel kellett megforgatni a motort, hogy elinduljon, amikor még az évi párliteres olajfogyasztás normálisnak számított, amikor a legjobban beállított motor is füstölt, mint a legdurvább gyárkémény, amikor még a kuplung kezelése többhavi gyakorlást igényelt, ezek az autók nagyon gyorsan rendkívül népszerűek lettek. Thomas Edison első autója is egy Baker volt, akinek annyira megtetszett a koncepció, hogy gyorsan feltalált hozzá egy újfajta akkumulátor-technológiát amit a gyár rögvest át is vett. Egy töltéssel 160 kilométer lehetett ezzel az akkumulátorral megtenni. Ez nemhogy annak idején volt megdöbbentően nagy, még ma is egészen kielégítő lenne.
Csendes volt, füstmentes, az elektromos hajtásnak köszönhetően nem kellett sem a kuplunggal sem a váltóval bajlódni és bármilyen emelkedőre, dombra, hegyre képes volt felmenni, mert az elektromos motor nyomatékával az akkori benzinmotorok fel sem vehették a versenyt (ahogy ma sem :D)
A nők imádták őket. Ahogy már említettem, semmivel sem volt nehezebb kezelni ezeket az autókat, mint bármelyik mai autót csendesek voltak, nem voltak büdösek, nem kellett tartani mindenféle üzemi folyadéktól és gáztól, ami összekoszolhatná és szagosítaná a drága és nehezen mosható ruhákat, röviden tömören nem kellett a napi üzemeltetéshez férfiból lenni.
Nehéz mai fejjel felfogni, de New Yorkban olt idő, amikor 15 ezer Baker közlekedett, teljesen kiépített infrastruktúrával (szervizekkel, töltőállomásokkal). A mai elektromos autók ehhez képest még sehol sem tartanak ilyen téren.
De ha ennyire népszerűek voltak hova tűntek? Sokan az olajlobbi szabotázsára fogják az eltűnésüket, szerintem azonban egész egyszerűen túl futurisztikusak voltak. Gondoljunk csak bele: az 1900-as évek elején még nagyrészt férfiak vettek autókat, ezt a kis járgányt pedig nagyrészt "női" közlekedési eszköznek tekintették, emiatt nem vették. Azóta persze sokat fordult a világ, férfi és női vezetők között már nem nagyon teszünk különbséget, ahogy kiemelten férfias vagy nőies autók sincsenek már. Pont emiatt érdekes megnézni, hogy 120 éves később is még milyen relatív szkepticizmus övezi az elektromos autókat.
Mondanom sem kell, nekem kéne egy ilyen négy lábon guruló telefonfülke :).
0 Megjegyzések