Amikor elhatároztam, hogy városi témájú terepasztalt építek, egyből elkezdtem kutatni villamosok után. Szerencsére hamar akadt a Vasútmodell börze fórumon egy eladó Herrmann & Partner Tatra T6 építőkészlet, le is csaptam rá, és 2016 áprilisában meg is volt az első szerelvényem.

Az első építőkészletem volt, így nem lett a legszebb, de nekem tetszett. A kérdés: hogy lesz ez motorizálva? Sokat bújtam az internetet, hátha tudok egy gyári hajtást venni alá, de a cég éppen ezidőtájt kezdett el átszerveződni, így minden német webshopban a "Nicht im lager" felirat fogadott. 

Ekkor jött az ötlet, hogy a néhány elérhető fotó, a gyári műanyag alváz és egy MB-Modely T5C5 motoros alvázának segítségével lemodellezem a saját alvázamat, amit 3D nyomtatóval keltek életre, és amibe később Halling hajtást szerelek. Elkészült az első modell, ami hagyott némi kívánni valót maga után, így csinosítottam rajta, és megszületett az első, "nyomdakész" modell.

Az első verzió modellje

A különálló alkatrészt úgy terveztem, hogy a rajta lévő csapokkal az alvázon lévő furatokba lehessen pattintani, és ha nem elég nehéz az alváz, súlyokat lehet beletenni. Az első kézzelfogható modell 2017 június elején lett kész, a 3DEE Store Budapest segítségével. 

Ez volt a tanulópénz: nem vettem észre modellezés közben, de az alváz rövidebb lett, mint kellene és kb. 1-1 mm-el szélesebb is mind a két oldalon, mint kellene.
Előbbi hibával nem lett volna gond, egy kicsit csúszkál az alváz a felépítmény alatt, utóbbi pedig egy kis csiszolással megoldható. Próbaként a T5C5 hajtását szétszedtem és megpróbáltam beszerelni, amikor is kiderült: a motornak sem széltében, sem hosszában nem hagytam elég helyet (az itt hiányzó 2 mm hiányzik az alvázból). Mit lehet tenni? Semmit. Leültem hát a számítógép elé és kijavítottam a hibákat.

A második, javított verzió

Itt azonban erőforrás-hiány miatt megakadt a projekt. Végül 2018 augusztusában találtam rá a 3D nyomtató shoppe nevű cégre, ahol baráti áron kinyomtatták nekem a javított alvázat és a szükséges apróságokat. A motor immár szépen passzol bele, a szélessége és a hosszúsága is megfelelő.

A forgóváz tartó pöcköket kell egy picit átgondolni (túl hosszú lett, feszül benne a forgóváz), illetve a súlytartó megnövelt csaphosszúsága pont a villamos belterében lévő elektromos szekrény szélére esik, így ha lesz újabb T6, azon már javítva lesz ez is.

A harmadik verzió. Soha nem lett belőle kézzel fogható modell.

És a végkifejlet? A sorozat második részéből kiderül! :)